Osoby do kontaktu:
mgr inż. Magdalena Mielniczuk
Dział Funduszy Strukturalnych
22 234 + wew.
71 98
magdalena.mielniczukSPAMFILTER@pw.edu.pl
mgr Elżbieta Śmietanka
Dział Funduszy Strukturalnych
22 234 + wew.
59 26
elzbieta.smietankaSPAMFILTER@pw.edu.pl
Wspólne Przedsięwzięcie NCBR – PKP PLK S.A - Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej – BRIK, II konkurs
Wzrost innowacyjności i konkurencyjności transportu kolejowego do roku 2033. Cele szczegółowe:
- Wzrost aktywności B+R w obszarze infrastruktury kolejowej.
- Wzrost liczby innowacyjnych rozwiązań w obszarze infrastruktury kolejowej.
- Poprawa efektywności eksploatacji i zarządzania infrastrukturą kolejową.
- Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu kolejowego na środowisko.
Dofinansowanie może być przeznaczone na realizację projektów, które obejmują badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe. Projekt, w którym nie przewidziano eksperymentalnych prac rozwojowych nie uzyska dofinansowania (realizacja badań przemysłowych nie jest obligatoryjna do uzyskania dofinansowania). Zakresy tematyczne:
- Obszar tematyczny I - Bezpieczeństwo ruchu kolejowego
Zagadnienie 1.1 - Opracowanie innowacyjnego Systemu Ostrzegania o Pojeździe Kolejowym – SOPK
Zagadnienie 1.2 - Opracowanie systemu wsparcia dyspozytora liniowego
Zagadnienie 1.3 - Opracowanie metody zarządzania środowiskowymi zagrożeniami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu kolejowego
- Obszar tematyczny II - Rozwój efektywności energetycznej
Zagadnienie 2.1 - Wdrożenie dwukierunkowych podstacji trakcyjnych i zasobników energii celem zwiększenia receptywności sieci oraz poprawy efektywności energetycznej i niezawodności na kolei
Zagadnienie 2.2 - Podniesienie efektywności energetycznej urządzeń Elektrycznego Ogrzewania Rozjazdów – EOR
- Obszar tematyczny III - Rozwój rozwiązań proekologicznych
Zagadnienie 3.1 - Innowacyjne rozwiązania umożliwiające zastosowanie betonu fotokatalitycznego na infrastrukturze zarządzanej przez PKP PLK S.A.
Zagadnienie 3.2 - Opracowanie systemu do precyzyjnego monitorowania sieci linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A. pod kątem oddziaływania ruchu kolejowego na środowisko oraz do przetwarzania informacji o danych ruchowych, technicznych i środowiskowych występujących na tej sieci.
Zagadnienie 3.3 - Opracowanie innowacyjnych i proekologicznych rozwiązań do walki z roślinnością na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A.
- Obszar tematyczny IV - Usprawnienie procesu diagnostyki
Zagadnienie 4.1 - Koncepcja wykorzystania chmury punktów z pomiarów skaningowych, do modelowania obiektów przestrzennych znajdujących się w pobliżu toru kolejowego, na potrzeby zarządcy linii kolejowych (w zakresie np. zarządzania majątkiem, przewozów ponadgabarytowych, potrzeb utrzymaniowych itp).
Zagadnienie 4.2 - Innowacyjne rozwiązania umożliwiające realizację badań defektoskopowych szyn przy prędkości od 60 km/h do 120 km/h
Zagadnienie 4.3 - Innowacyjne rozwiązania w zakresie prowadzenia badań radiologicznych szyn o profilu R60E1 lub E2
Zagadnienie 4.4 - Opracowanie innowacyjnego Systemu Monitorowania Stanu Infrastruktury Kolejowej (SMSIK)
Do konkursu mogą przystąpić wyłącznie konsorcja. W skład konsorcjum mogą wchodzić:
- co najmniej jedna jednostka naukowa, oraz co najmniej jedno przedsiębiorstwo, albo
- co najmniej dwie jednostki naukowe.
W skład konsorcjum może wejść nie więcej niż 5 podmiotów. Liderem konsorcjum może być wyłącznie jednostka naukowa. Do konkursu nie mogą przystąpić podmioty powiązane ani partnerskie w stosunku do PKP PLK S.A. w rozumieniu Załącznika 1 do rozporządzenia 651/2014.
Wnioskodawca może złożyć w konkursie tylko jeden wniosek dla danego projektu (dopuszcza się, by Wnioskodawca złożył kilka wniosków na różne projekty dotyczące różnych zagadnień badawczych).
Ze względu na powyższy zapis, zwracamy się z uprzejmą prośbą o wcześniejszy kontakt w tym zakresie z DFS COP.
W konkursie dopuszcza się konstrukcję projektu partnerskiego, o którym mowa w art. 33 ustawy. Utworzenie lub zainicjowanie partnerstwa musi nastąpić przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu. Partnerzy powinni być zaangażowani w realizację projektu, co oznacza, że wnoszą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe oraz uczestniczą w przygotowaniu wniosku o dofinansowanie i zarządzaniu projektem. Udział partnerów w szczególności polegający na wniesieniu zasobów ludzkich, organizacyjnych, technicznych lub finansowych musi być adekwatny do celów projektu. Podwykonawcami w projekcie nie mogą być podmioty powiązane ani partnerskie w stosunku do PKP PLK S.A . w rozumieniu Załącznika 1 do rozporządzenia 651/2014. Lider konsorcjum i konsorcjanci nie mogą zlecać sobie nawzajem realizacji prac w projekcie na zasadzie podwykonawstwa.
Planowana alokacja na konkurs wynosi 50 mln zł, (w tym: 25 mln zł ze strony NCBR i 25 mln zł ze strony PKP PLK. S.A.)
Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych projektu: 1 mln zł.
Intensywność wsparcia (wysokość finansowania) dla jednostek naukowych na realizację badań przemysłowych i/lub eksperymentalnych prac rozwojowych, wynosi 100% kosztów kwalifikowalnych. Jednostki naukowe mogą realizować projekt wyłącznie w ramach działalności niegospodarczej.
Poziom finansowania dla przedsiębiorstw na realizację poszczególnych kategorii prac w ramach projektu (intensywność wsparcia) to:
Status przedsiębiorstwa | Na badania przemysłowe |
Na badania przemysłowe z uwzgl. premii |
Na eksperymentalne prace rozwojowe |
Na eksperymentalne prace rozwojowe z uwzgl. premii |
Mikro | 70% | 80% | 45% | 60% |
Małe | 70% | 80% | 45% | 60% |
Średnie | 60% | 75% | 35% | 50% |
Duże | 50% | 65% | 25% | 40% |
Wnioski o dofinansowanie należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej w systemie LSI. (możliwość składania wniosków zostanie aktywowana od dnia 28 stycznia 2022 r.).
dostępne są na stronie NCBR.
- do COP: 05.04.2022
- do NCBR: 28.01.2022 - 15.04.2022